Het low & no-alcohol portfolio van HEINEKEN heeft in 2024 groei met hoge cijfers laten zien, met dubbele cijfers in meer dan 24 markten. De jongere generatie kiest bewust voor alcoholvrij. Alcoholvrij bier van de tap wint aan populariteit en groeit 25 procent per jaar. De nieuwste innovatie van HEINEKEN maakt dat Heineken® 0.0 en Affligem 0.0 nu ook op reguliere tapinstallaties beschikbaar zijn.
Of het nu in een bruine kroeg, restaurant of op een festival is, je kunt er niet omheen: de keuze in laag of geen alcoholhoudend bier groeiten is niet langer beperkt tot mensen die niet kunnen of mogen drinken. Deze ontwikkelingen zijn versneld door de jongste generatie, Gen-Z. Zij zorgen voor een verschuiving als het gaat om alcoholonthouding en drinken 20% minder alcohol dan millennials.
Een markt in beweging
Met de introductie van Heineken 0.0 in 2017 heeft HEINEKEN het alcoholvrije biersegment wereldwijd op de kaart gezet: nu nog steeds is dit het meest gedronken alcoholvrije bier ter wereld en ook van Nederland. Met als resultaat dat vandaag de dag bijna 85% van de klanten van HEINEKEN in Nederland een 0.0 in het assortiment heeft.In het bijzonder zien ze een sterke stijging in alcoholvrij bier op tap, dat met 25% per jaar groeit. 1 op de 10 gasten kiest in de horeca wel eens voor alcoholvrij bier en 2 op de 3 Nederlanders kopen wel eens 0.0-bier voor thuisconsumptie. Kortom, Nederland heeft alcoholvrij bier omarmd.
(bron: Groei gemeten vanaf 2022 | **YouGov Shopper Intelligence 2025 | ***Van Crombrugge et al., 2023; Keel & Padgett, 2015; Hughes & Ahearne, 2010)
Volumeaandeel alcoholvrij bier
Horeca heeft een verantwoordelijke rol in het positioneren en normaliseren van alcoholvrij. Zo blijkt uit onderzoek dat alcoholvrij bier van de tap (in plaats van alleen in fles) beter zichtbaar is, meer top-of-mind blijft en dus de verkoop verhoogt. Als alcoholvrij naast traditionele bieren wordt gepositioneerd, zien klanten het als een volwaardig alternatief.
Innovaties op smaak
Heineken® 0.0 en Affligem 0.0 zijn beschikbaar voor reguliere tapinstallaties. Meesterbrouwer Willem van Waesberghe: “Deze doorbraak is mogelijk door talrijke innovaties, investeringen en vakmanschap. Dat heeft ervoor gezorgd dat we in elke horecagelegenheid een kwalitatief hoogstaand product van de tap kunnen bieden, met een volwaardige smaakbeleving zonder alcohol. Met 0.0 op de tap zetten we een grote stap in het breder beschikbaar maken van alcoholvrij bier, zeker in een land als Nederland waar bier van de tap enorm gewaardeerd wordt. Want dat is waar onze kracht ligt: altijd en overal een constante kwaliteit bieden, of het nu gaat om Heineken Original of Heineken 0.0 op de tap. Zo maken we alcoholvrij bier nóg toegankelijker!”
Verfrissende revolutie
Alcoholvrij bier is op dit moment goed voor 7% van de bierconsumptie in horeca, tien jaar geleden was dat nog maar 1,5%. Als we specifiek naar thuisgebruik kijken is dit 18% van de bierconsumptie. De populariteit van alcoholvrij bier op tap is terug te zien in verschillende segmenten. Vooral in sportkantines maar ook in locaties zoals theaters, musea of andere recreatieve plekken groeide deze categorie explosief (stijging van 80%). Sportclubs spelen hierin een grote rol en zijn goed voor een derde van de totale afname van 0.0 op tap. De vraag naar alcoholvrij bier – ook in thuisconsumptie – stijgt in het hele land, met de grootste stijging in de Randstad.
Pionier in alcoholvrij
HEINEKEN zet zich in om verantwoord alcoholgebruik te stimuleren. Zo wordt minimaal 10% van het Heineken® marketingbudgetingezet om zoveel mogelijk mensen te bereiken met campagnes over verantwoord alcoholgebruik. Daarnaast benadrukt HEINEKEN dat de consument altijd een keuze heeft, zonder concessies te doen op smaak en beleving. Het stimuleren van verantwoord alcoholgebruik begint bij het bieden van keuze. Daarom ligt voor HEINEKEN de focus op het breed beschikbaar maken van 0.0-bieren. Momenteel heeft HEINEKEN in Nederland voor 90% van de merken een alcoholvrije variant beschikbaaren is het de ambitie om hier 100% van te maken. Als resultaat zag het low & no-alcohol portfolio van HEINEKEN groei in 2024 met zelfs dubbele cijfers in meer dan 24 markten. Hiermee verstevigde dit de positie als het #1 alcoholvrije biermerk wereldwijd.