BROUWERIJ HAACHT

FAMILIAAL EN BELGISCH

In lang vervolgen tijden had iedere stad, streek en zelfs dorp zijn eigen brouwerij en bier. Ja, in onze tijden van globalisering en (smaak)vervlakking is dat moeilijk te vatten. Vandaag de dag zijn er nog een paar kranige overlevende brouwerijen die aan streek, grond en familie gebonden zijn en toch succesvol de stap naar de 21ste eeuw hebben gezet. Een parel aan deze kroon is Brouwerij Haacht: familiaal en 100% Belgisch.

Op de huidige site van de brouwerij bevond zich eind negentiende eeuw de Melkerij van Haecht. Aan het hoofd stond Eugène De Ro. Eugène, een ingenieur in fermentatietechnieken, keerde de melkbusiness de rug toe en legde zich toe op het brouwen. Op 14 juni 1898 vloeide het eerste hoge gistingsbier uit de brouwketels. Vier jaar later pakte Haacht uit met een bier van lage gisting, een ware revolutie in ons land. Jozef Indekeu, die later het “Cristalleke” introduceerde op de Belgische markt, was op dat moment werkzaam in de brouwerij Haacht.

De brouwerij groeide gestaag en aan de vooravond van WOI behoorde de “Brouwerij en Melkerij van Haecht” tot de top van de Belgische brouwerswereld. De brouwerij overleefde relatief goed de woelige oorlogsjaren, al zijn de kogelinslagen op de toren van de oude mouterij stille getuigen van het oorlogsgeweld.

Na de wereldbrand gaat de expansie van de brouwerij ongestoord verder. De biertram – wat een woord – vertrekt letterlijk in de brouwerij van Haacht en brengt het bier tot in hartje Brussel, waar de dorst van de hoofdstedelingen wordt gelaafd. In 1929 stoppen de melkerijactiviteiten definitief. De  brouwproductie kan daarmee uitgebreid worden tot andere biertypes: bock, export, pilsen en stout-ale.

Ook WOII komt de brouwerij zonder kleerscheuren door en in 1959 neemt Alfred van der Kelen – schoonzoon van Eugène De Ro – de leiding van de brouwerij over. Door de acquisitie van een aantal kleinere brouwerijen wordt Haacht een nationaal merk. Tussen de jaren ’70 en ’90 breidt het vastgoedpatrimonium aanzienlijk uit. Door overname van brouwerijen in Zuid-Nederland en Noord-Frankrijk krijgt de brouwerij ook in onze buurlanden voet aan grond. Frédéric van der Kelen, aan het hoofd van het bedrijf sinds 1968, bereidt de toekomst grondig voor.

Vanaf de jaren ’90 wordt stelselmatig het productieapparaat vernieuwd. Een operatie die in 2010 afgerond wordt. De brouwerij is klaar voor de komende jaren met een uitgebreid gamma aan bieren: ‘Primus’, het ‘Tongerlo’-gamma, ‘Speciale 1900’, het ‘Keizer Karel’-gamma, ‘Ommegang’, de ‘Mystic’-fruitbieren,…

Naast het brouwen van uitstekende bieren heeft de brouwerij ook een hele reeks andere producten in haar portfolio: de “Val”-waters en -frisdranken, “Fuerto”-koffie en last but not least, eigen wijnen uit de Saint-Emilionstreek. Daarnaast is er de import van diverse wereldwijnen onder het Caves Saint-Christophe label.

De onderneming beschikt over een uitgebreid aanbod aan producten om haar horecazaken te bevoorraden. Naast het simpel leveren van producten investeert de brouwerij in de opleiding en begeleiding van haar horeca-uitbaters. Deze laatsten kunnen deelnemen aan een driedaagse opleiding, waar naast aandacht voor het tapritueel ook ruimte is voor management en financieel beheer. Bovendien genieten gediplomeerde uitbaters van gratis leidingonderhoud.

Tot slot is bier & foodpairing geen onbekend terrein voor de brouwerij. Haacht is een partner van de “Meesterkoks van België”. Tijdens de prestigieuze wedstrijd “Ster van de Belgische keuken” dienen de kandidaten hun gerecht te pairen met een bier uit het gamma van de brouwerij. Daarnaast worden enkele bieren van de brouwerij ontleed door het Foodpairinginstituut. Het resultaat zijn een aantal mooie beer&food suggesties. Wat dacht u bijvoorbeeld van de combinatie ‘Ommegang Charles Quint’ beer – apple – lemon – vanilla – pistachio?

Brouwerij Haacht verenigt traditie, familie en visie. Vandaag staat de vierde generatie, klaar om de fakkel over te nemen. Brouwerij Haacht is het levende bewijs dat ondernemingen met een rijke traditie nog steeds een toekomst hebben in deze snel veranderende wereld.

www.haacht.com

Foto’s: Brouwerij Haacht

Deel dit artikel:

Zelfde categorie

Recente artikelen

Misschien vind je dit leuk

Advertentie
Dutch Beer Challenge 2025
In december starten de inschrijvingen!