CARREFOUR LANCEERT HAAR EIGEN MICROBROUWERIJ

Innovatie & Marketing

Na maanden werk en een volledige transformatie, opende de Carrefour Hypermarkt van Bergen Grands Prés in december opnieuw zijn deuren. Midden in de winkel werd hun eigen microbrouwerij geopend onder het toeziend oog van het nieuwsgierige clienteel. Bier Grand Cru heeft even kunnen praten met François Bernard, projectleider van deze uitzonderlijke microbrouwerij.

BGC: Waarom heeft u een microbrouwerij geopend midden in de winkel?

FB: Carrefour had eigenlijk een drievoudige doelstelling. Ten eerste wilden we aan onze klanten de mogelijkheid geven om meer te weten te komen over de verschillende productiefases. Vervolgens wilden we ons meer verankeren in onze directe omgeving. Vandaar dat we ons bier ‘Chambourlette’ genoemd hebben, een zeer lokale en folklorische naam. Het is ook de reden waarom we ervoor gekozen hebben om te werken met Brasserie de Silly, een familiebedrijf in de regio. Ten slotte wilden we aan de hand van onze microbrouwerij ons bierassortiment, die een van de grootste van de regio is, in de kijker zetten.

BGC: Bestaat dit type installaties reeds in andere winkels van Carrefour in Frankrijk of elders?

FB: Binnen de Carrefour Group is België het eerste land dat zijn eigen brouwerij heeft in een hypermarkt. Wat uiteindelijk ook logisch is, aangezien we toch het bierland bij uitstek zijn!

BGC: Hoeveel tijd was er nodig om het project rond te krijgen?

FB: Tussen het idee en het eerste brouwsel zat er 8 maanden. Die waren nodig om het financieel plan op te stellen, een partner te kiezen, alle legale aspecten te overbruggen, enz. We hebben ook de tijd genomen om naar onze klanten te luisteren, vooral dan voor de keuze van de naam van het bier.

BGC: Wat is oogmerk van de productie en distributie van de ‘Chambourlette’? Lokaal, regionaal, nationaal of internationaal?

FB: Voorlopig houden we het regionaal. Het was de bedoeling om het product eerst in 2015 in de Carrefour van Bergen te lanceren, en nu beginnen we de distributie ook uit te breiden naar onze andere winkels in Henegouwen. We staan er ook voor open om de ‘Chambourlette’ te verdelen in de HoReCa (waar we het bier ook in vaten kunnen leveren).

BGC: De ‘Chambourlette’ is een klassiek blond bier. Is het voorzien om het gamma te diversifiëren en ook een donkere ‘Chambourlette’, een saison of een witbier te produceren?

FB: Ook hier wilden we stap voor stap werken: eerst een lekker blond bier lanceren en ze dan eventueel, op middellange termijn, aanpassen naargelang het seizoen of voor de Doudou bijvoorbeeld…

BGC: Is het voorzien om dit soort installaties ook in een andere Belgische winkel op te starten?

FB: Vandaag de dag is er niets voorzien.

BGC: Heeft u al een eerste balans na twee maanden brouwen? Wat zijn de reacties van de consumenten?

FB: Het is uiteraard nog vroeg om al een balans te maken, maar de consumenten waren in de eerste plaats vooral verrast. Sommigen konden zelfs moeilijk geloven dat het bier effectief in de winkel gebrouwen wordt! Daarom hebben we ook het uurrooster opgehangen van de brouwmomenten, zodat zelfs de meest sceptische klanten het brouwproces kunnen komen bijwonen en, waarom ook niet, hun vragen kunnen stellen aan de brouwer zelf. De reacties die we van de klanten krijgen zijn zeer positief, de brouwerij sluit perfect aan bij de algemene ervaring die de klant in de bierrayon heeft, waar de lokale producten naar voor geschoven worden en waar je alle informatie over foodpairing krijgt, enz.

Deel dit artikel:

Zelfde categorie

Recente artikelen

Misschien vind je dit leuk

Advertentie
Dutch Beer Challenge 2024
Schrijf uw bieren in!