Nederlanders gaan steeds bewuster om met het drinken van alcoholhoudende dranken, zo blijkt uit recente cijfers van het CBS. Heineken ziet alcoholvrij bier in rap tempo het podium pakken. Op festivals is sprake van een stijging van maar liefst 35% in de consumptie van bier in de 0.0-categorie in vergelijking met het jaar ervoor. In concertzalen en bij poppodia is dat percentage nog hoger.
Pieter Vissers, horecadirecteur Heineken Nederland, noemt dit een positieve ontwikkeling: “Voor negen van onze tien merken – waaronder Amstel, Brand en Desperados – is een alcoholvrije variant beschikbaar. Er is dus altijd iets te kiezen. Het is fantastisch om te zien dat de festivalganger alcoholvrije bieren ook weet te waarderen. Wat hier ook aan bijdraagt, is dat alcoholvrij bier steeds vaker van de tap verkrijgbaar is en dat wordt nog altijd het meest gewaardeerd door bierliefhebbers.
Heineken is actief op 70% van alle festivals en evenementen in Nederland, waaronder Paaspop, Pinkpop, Lowlands, North Sea Jazz en De Parade. Ook in bekende poppodia zoals Paradiso en grote zalen als de Ziggo Dome, Afas en Rotterdam Ahoy is Heineken vertegenwoordigd. De groeiende populariteit van alcoholvrij bier is overigens geen puur Nederlands fenomeen. Ook op het bekende Coachella Valley Music & Arts Festival in de Verenigde Staten is Heineken 0.0 een groot succes, met een stijging van 25%. Dichter bij huis staan Down The Rabbit Hole en North Sea Jazz voor de deur; vanuit het speciaal hiervoor gebouwde ‘Café Tigris’ én bij alle andere tappunten kunnen dorstige muziekliefhebbers genieten van een verfrissend biertje, met of zonder alcohol.”
Altijd een keuze
“Als bierbrouwer zien we de populariteit van alcoholvrij bier in hoog tempo toenemen. Heineken support mensen die er bewust voor kiezen om minder of geen alcohol te drinken. Met wereldwijd meer dan vijftig merken met een alcoholvrije variant maken we het consumenten makkelijk om volop mee te doen aan de festivalbeleving, door hen altijd een keuze voor alcoholvrij te bieden”, aldus Pieter Vissers. “Bij Heineken geloven we in een geweldige festivalervaring, met of zonder alcohol. Naarmate de festivalcultuur verandert, veranderen wij mee, zodat het eenvoudiger wordt voor mensen om bewustere keuzes te maken. We weten als geen ander dat de voorkeur voor een bepaald bier net zo persoonlijk is als iemands muzieksmaak. In Nederland is die keuze ruim aanwezig, en blijven we investeren en innoveren in de ‘low- en no-alcoholcategorie’. Wereldwijd hebben we er in 2024 voor gezorgd dat 91% van onze markten minstens één alcoholvrije variant aanbiedt. Het is onze ambitie om dat percentage naar 100% te brengen. Want of je nu wel of geen alcohol drinkt: als bierliefhebber moet je altijd iets te kiezen hebben.”
Alcoholvrij van de tap
Met de introductie van Heineken 0.0 in 2017 heeft HEINEKEN het alcoholvrije biersegment wereldwijd op de kaart gezet: nu nog steeds is dit het meest gedronken alcoholvrije bier ter wereld en ook van Nederland. Met als resultaat dat vandaag de dag bijna 85% van de klanten van HEINEKEN in Nederland een 0.0 in het assortiment heeft. In het bijzonder is een sterke stijging te zien in alcoholvrij bier op tap dat met 25% per jaar groeit (gemeten vanaf 2022).
Supermarkt
Ook in de supermarkt is alcoholvrij bier is niet langer een niche. Inmiddels koopt twee op de drie Nederlanders weleens 0.0 voor thuisgebruik, zo blijkt uit het Shopper Intelligence 2025-onderzoek van YouGov. En hier speelt Heineken vol op in, zegt Bart Wijn, directeur Retail bij Heineken Nederland: “In de supermarkt is gemiddeld 20% van het bierschap alcoholvrij, terwijl het nog maar 9% van de omzet vertegenwoordigt. Dat geeft dus aan dat we het belangrijk vinden om, samen met retailers, 0.0 heel zichtbaar aan te bieden bij de consument. Smaak en kwaliteit blijven onze prioriteit en dat wordt gewaardeerd. We meten het gemiddelde alcoholpercentage per aankoop in de supermarkt, en bij onze producten ligt dat het laagst.”