Brouwerijen schieten uit de grond als paddenstoelen op een mistige herfstdag. Velen zetten uitstekende bieren op de markt. Elk bier heeft een kenmerkende persoonlijkheid en is met heel veel liefde en passie gebrouwen. De consument heeft keuze uit honderden bieren. Deze keuze wordt vooral gemaakt door het uiterlijk van de fles of het blikje. Van ‘Never judge a beer by his cover’ is er geen sprake. Daarom is het zo belangrijk een etiket of sleeve te ontwerpen die eruit springt en de blik van de consument vastgrijpt.
In zijn boek ‘Craft Beer Design’ brengt de Deense grafisch ontwerper Peter Monrad een integrerende kijk op het mondiale fenomeen dat craft beer branding is. Omdat microbrouwerijen blikken en flesetiketten gebruiken om hun ethos en identiteit te definiëren, verleggen ze de grenzen van grafisch ontwerp en illustratie. De gemaakte selectie toont het neusje van de zalm op gebied van design. De Belgische; Franse en Nederlandse brouwerijen schitteren door hun afwezigheid. Het boek is prachtig vormgegeven in de beste Gestalten traditie. De prachtige foto’s maken het geheel compleet. Het is een echt hebbeding voor liefhebbers.
Craft Beer Design-Peter Monrad-Gestalten, Berlin, 2022, € 29.
Foto’s © Gestalten