DELIRIUM TREMENS

In ons eerste nummer startten we een nieuwe rubriek waarin we moedwillig zondigden tegen het principe “don’t judge a book by its cover”. Het is een rubriek die opvallende bieretiketten in the picture stelt. In dit nummer nemen we een bier van het schap met een wel heel iconische naam en een al even iconisch logo: Delirium Tremens

Een delirium tremens, nee, we wensen het u, bierliefhebber, niet toe. Het ontwenningsverschijnsel treedt op bij alcoholverslaving en de belangrijkste symptomen zijn stuipen en sterke visuele hallucinaties of illusies – vaak met beestjes in de hoofdrol. Ook geheugenverlies en desoriëntatie kunnen optreden. De verschijnselen kunnen enkele uren tot enkele dagen duren.

Toch weerhield het brouwerij Huyghe uit Melle (opgericht in 1906) niet om haar sterke blonde bier van hoge gisting (8,5%) in 1989 naar dit verschijnsel te noemen. In 2011 zorgde het al voor 42% van de omzet van de brouwerij. Over een succes gesproken! Opvallend toch voor de brouwerij, die tot half de jaren ’80 enkel pils en frisdranken aan een aantal tientallen cafés rond Gent leverde. De omzet was toen 13.000 hl. Nu wordt in de brouwzaal maar liefst 350.000 hl verzet. Volgens ons heeft het succes van ‘Delirium Tremens’ natuurlijk veel met de smaak van het sterke blonde bier te maken, maar ook met de verpakking. ‘Delirium Tremens’ wordt verkocht in een karakteristiek matgespoten, witgrijs, ondoorzichtig flesje (33cl met kroonkurk/75cl met kurk en muselet) en heeft een heel specifiek logo: een roze olifant. Het etiket bouwt op het thema van de olifant verder.

Even de puntjes op de i: de smaak. De kleur is blond en de kraag is romig en licht. Het bleke, blonde bier met fijne en regelmatige pareling geurt licht moutig en kruiderig. Een flinke scheut alcohol ontvlamt in de mond. De tong en het gehemelte worden heerlijk opgewarmd. De afdronk is sterk, lang en droogbitter. Maar goed, we keren terug naar het onderwerp van dit artikel: het etiket dat als uithangbord dient voor dit lekkere sterke bier.

Het etiket werd ontworpen door een student, in ruil voor twee bakken bier. De student deed wat er van hem gevraagd werd. Een delirium tremens illustreren. De jongeman illustreerde alle stadia van iemand die in de ontwenningsfase zit. Er wordt dan volop gehallucineerd. Vandaar dus de roze olifanten, krokodillen tot Hitchcocks vogels toe (zie zwarte band bovenaan etiket). Maar twee bakken bier als verloning? Een mens zou voor minder beginnen te hallucineren!

Het verhaal doet ons een beetje denken aan het logo van sportmerk Nike, de zogenaamde “swoosh”. Die werd in 1971 ontworpen door Carolyn Davidson, een studente grafisch ontwerp. Een van haar proffen was  Nike-oprichter Phil Knight. Hij zocht een logo voor zijn nieuwe schoenencollectie. Voor enkele ontwerpideeën en voor $2 per uur mocht Davidson aan de slag. Davidson declareerde $35 voor de werkzaamheden. Tien jaar later kreeg ze toch nog een gouden swooshring en een pakketje Nike-aandelen.

‘Delirium Tremens’ vierde vorig jaar haar 25-jarig jubileum en lanceerde daarom een limited edition feestbier dat de naam ‘Delirium Argentum’ kreeg. Het bier was een Indian Pale Ale van 7% en is/was slechts in beperkte oplage beschikbaar. Het bier bevat 6 soorten hop, waaronder 3 Amerikaanse, alsook (gebrande) gerste- en tarwemout. Het bier onderging een dry-hopping. Brouwerij Huyghe staat erom bekend om heel actief te zijn op de social media en lanceerde via die kanalen een oproep. De vraag: ontwerp een etiket voor de ‘Delirium Argentum’. Uit alle inzendingen koos de brouwerij uiteindelijk voor het ontwerp van Carolina Plano uit Canada. Ze won omdat haar ontwerp zowel eenvoudig als modern en strak overkwam en toch tegelijkertijd de iconische roze olifant duidelijk zichtbaar naar voren bracht. De ontwerpster kreeg een vermelding op het achteretiket. Of ze ook nog twee bakken bier kreeg weten we niet…

Deel dit artikel:

Zelfde categorie

Recente artikelen

Misschien vind je dit leuk

Advertentie
Dutch Beer Challenge 2024
Schrijf uw bieren in!