LEFF HEBBEN

Getuigt dit van lef of van Franse arrogantie? Is het een goede marketingstunt? Of is het gewoon oerdom? Je brouwerij quasi dezelfde naam geven als een al bestaand en bekend biermerk van ’s werelds grootste brouwer AB InBev. Het concern wil dat de Franse brouwer Leff, die pas sinds kort operationeel is, zijn naam verandert. De naam Leff zou namelijk te veel lijken op het biermerk Leffe.

Philippe Le Sauw van de Bretonse brouwerij heeft de brouwerij vernoemd naar de rivier die in zijn geboortedorp stroomt. Hij heeft de merknaam op 13 oktober gedeponeerd bij het Franse nationaal instituut voor intellectuele eigendom (INPI). Twee maanden later hebben advocaten van AB InBev hem per brief aangemaand om de naam te wijzigen. Het kleine Leff weigert voorlopig te plooien. AB InBev hoopt dat er een oplossing kan gevonden worden.

Dikwijls hebben we sympathie voor David, maar deze keer ziet het er naar uit dat Goliath het gelijk aan zijn kant heeft. Uit de registratie van het eigen merk blijkt dat Brasserie Leff belang hecht aan het merkenrecht. Ons advies: count your blessings en drink er een goede ‘Leff’ of ‘Leffe’ op.

Deel dit artikel:

Zelfde categorie

Recente artikelen

Misschien vind je dit leuk

Advertentie
Dutch Beer Challenge 2025
In december starten de inschrijvingen!