‘Al die kleine Craft Breweries hebben een eigen DNA, een unieke identiteit. En, vooral, ze worden geleid door gepassioneerde ondernemers die fier zijn op hun vakmanschap, die meerwaardecreatie en langetermijnstrategie laten voorgaan op de verdwazing van snelle groei en dito geldgewin. Macro-ondernemingen staan vooral voor smaakvervlakking, goedkope grondstoffen, het gebruik van adjuncten (extracten, rijst, mais, …), winstmaximalisatie en marketing.’ Aldus het cliché dat bon ton is in de middens van de betere bieramateurs.
Echter, clichés uitspuwen, polariseren, zwart-wit denken… daar doen wij niet aan.
Waarom afgeven op grote brouwerijen? Toegegeven: de grote concerns brouwen bier voor de massa. Hun bieren zijn toegankelijk, gemakkelijk, easy drinking en weinig avontuurlijk. Anderzijds zijn ze wel technisch perfect en een uitstekende opstap voor de beginnende meerwaardezoeker.
Winstmaximalisatie, daar is niks mis mee. Brouwen is toch een economische activiteit? Voor elke brouwer, hoe gepassioneerd ook, geldt dat de rekening op het einde van de maand dient te kloppen.
Is marketing een lelijk woord? Een Belgische brouwer, op wie het predicaat Craft Brewer 200% van toepassing is, vertrouwde ons het volgende toe: “AB InBev is een marketing bulldozer die de weg plaveit ter eer en glorie van hun aandeelhouders. Maar op de pechstrook surfen de middelgrote Belgische brouwers mee. In de gracht drijven de ‘BE Craft Brewers’ mee. Een win/win situatie. Dus ik dank AB InBev van harte”. Wijze woorden en een realistische kijk op de wereld van een gepassioneerd man.
Artisanaal/Craft versus grote brouwerijen/macro-ondernemingen. Je hoeft er geen of/of-verhaal van te maken. Het zijn twee verschillende werelden. Je kan er eindeloos over discussiëren en je amuseren met de verschillen te benoemen. Bedenk je wel even dat bijvoorbeeld in de wijnwereld men het nooit over ‘craft’ heeft. Daar gaat het over goede wijn… en die behoeft zoals u weet geen krans. Moraal van ons verhaal? Proef, geniet en praat over goed bier en verlies je niet teveel in discussies over groot of klein
Cover © Bart Van der Perre