BEER AWARDS

Digitaal Festival

Voor de eerste editie met een nieuw samengesteld team wist deze editie van #BADF weer een hoop stemmen te verzamelen. Tussen 1 en 24 december kon eenieder stemmen op zijn of haar lievelingsbier per categorie, favoriet café, drankenhandel, biermedium, event, … Bijna 32.000 stemmen werden ontvangen en zonet werden de resultaten bekend gemaakt. Tadaa…

We gaar hier niet alle resultaten opsommen, daarvoor moet je maar eens op de website van Beer Awards Digital Festival 2021 gaan kijken, maar toch een paar opvallende zaken …

  • Alcoholvrij bier is nog ver van ingeburgerd … dit was een nieuwe categorie om de trend in de bierwereld te volgen, maar dit is meteen de categorie die het hoogst aantal blanco- en proteststemmen heeft ontvangen. Proficiat aan de Sportzot die bovenaan eindigde.
  • Het type publiek dat meestemde bleek deze keer veel ruimer en gevarieerder qua bierervaring en – beleving. Dit valt zeker op in de categorie ‘pils’ waar Stella en Cristal de leiding hebben. Enkele jaren geleden was het ondenkbaar dat deze bieren van brouwerijgroepen gewonnen zouden hebben, hoe goed ze ook zijn. Dit geeft aan dat BADF waarschijnlijk een stuk representatiever is geworden van de algemene bierminnende bevolking en zich niet meer enkel richt tot een meer ‘geeky’ publiek.
  • Vaste waarden blijven goed scoren net als de trappisten.
  • Het ‘online’ gebeuren wint aan kracht. Een gevolg van een periode van lockdowns en beperkingen? Waarschijnlijk … feit is dat een Facebook pagina naar de tweede plaats oprukt bij de ‘biermedia’ (ook plaats 3 gaat naar een FB pagina) en dat zelfs een webshop de tweede plaats weet te bemachtigen als favoriete ‘drankenhandel’, net achter de onverstoorbare Marlou Dranken op 1.
  • De organisatie en de deelnemers van BADF 2021 hadden een prachtig eerbetoon in petto voor Billie, de mascotte en uithangbord van Billie’s Bier Kafétaria, en trouwe viervoeter van  Stéfan. De deelnemers stemden de zaak tot beste café en hun festival als biergebeuren van 2021. De ‘Kafétaria’ schopt het zelfs tot 2e als ‘bierrestaurant’ … De organisatie wou Billie, die ons jammer genoeg vorig jaar heeft verlaten, eren door hem uit te roepen tot ‘Bierpersoonlijkheid 2021’.

Last but not least, de ‘nieuwkomer’ van 2021 werd HOPHEMEL en aan deze overwinning koppelde Bier Grand Cru een artikel in de volgende editie van ons magazine. Je komt dus meer te weten over deze brouwer in ons magazine van juni.

Neem ondertussen gerust een kijkje op de site van BADF voor alle resultaten en laat je zo inspireren voor het aanvullen van kelder en koelkast.

Voor de eerste editie met een nieuw samengesteld team wist deze editie van #BADF weer een hoop stemmen te verzamelen. Tussen 1 en 24 december kon eenieder stemmen op zijn of haar lievelingsbier per categorie, favoriet café, drankenhandel, biermedium, event, … Bijna 32.000 stemmen werden ontvangen en zonet werden de resultaten bekend gemaakt. Tadaa…

We gaar hier niet alle resultaten opsommen, daarvoor moet je maar eens op de website van Beer Awards Digital Festival 2021 gaan kijken, maar toch een paar opvallende zaken …

  • Alcoholvrij bier is nog ver van ingeburgerd … dit was een nieuwe categorie om de trend in de bierwereld te volgen, maar dit is meteen de categorie die het hoogst aantal blanco- en proteststemmen heeft ontvangen. Proficiat aan de Sportzot die bovenaan eindigde.
  • Het type publiek dat meestemde bleek deze keer veel ruimer en gevarieerder qua bierervaring en – beleving. Dit valt zeker op in de categorie ‘pils’ waar Stella en Cristal de leiding hebben. Enkele jaren geleden was het ondenkbaar dat deze bieren van brouwerijgroepen gewonnen zouden hebben, hoe goed ze ook zijn. Dit geeft aan dat BADF waarschijnlijk een stuk representatiever is geworden van de algemene bierminnende bevolking en zich niet meer enkel richt tot een meer ‘geeky’ publiek.
  • Vaste waarden blijven goed scoren net als de trappisten.
  • Het ‘online’ gebeuren wint aan kracht. Een gevolg van een periode van lockdowns en beperkingen? Waarschijnlijk … feit is dat een Facebook pagina naar de tweede plaats oprukt bij de ‘biermedia’ (ook plaats 3 gaat naar een FB pagina) en dat zelfs een webshop de tweede plaats weet te bemachtigen als favoriete ‘drankenhandel’, net achter de onverstoorbare Marlou Dranken op 1.
  • De organisatie en de deelnemers van BADF 2021 hadden een prachtig eerbetoon in petto voor Billie, de mascotte en uithangbord van Billie’s Bier Kafétaria, en trouwe viervoeter van  Stéfan. De deelnemers stemden de zaak tot beste café en hun festival als biergebeuren van 2021. De ‘Kafétaria’ schopt het zelfs tot 2e als ‘bierrestaurant’ … De organisatie wou Billie, die ons jammer genoeg vorig jaar heeft verlaten, eren door hem uit te roepen tot ‘Bierpersoonlijkheid 2021’.

Last but not least, de ‘nieuwkomer’ van 2021 werd HOPHEMEL en aan deze overwinning koppelde Bier Grand Cru een artikel in de volgende editie van ons magazine. Je komt dus meer te weten over deze brouwer in ons magazine van juni.

Neem ondertussen gerust een kijkje op de site van BADF voor alle resultaten en laat je zo inspireren voor het aanvullen van kelder en koelkast.

Deel dit artikel:

Zelfde categorie

Recente artikelen

Misschien vind je dit leuk

Advertentie
Dutch Beer Challenge 2025
In december starten de inschrijvingen!