BIERRECLAME …

Voltooid Verleden Tijd?

Vanaf 2 september gelden voor alcoholreclame strengere regels. Drankproducenten die reclame willen maken voor alcoholische dranken zullen voortaan éérst advies moeten inwinnen bij de Jury voor Ethische Praktijken inzake Reclame (JEP) vooraleer ze een nationale reclamecampagne voor radio, televisie of in de bioscoop lanceren. Vanaf nu zal ook de FOD Volksgezondheid mee instaan voor de behandeling van klachten en wie niet aan de regels beantwoordt, riskeert boetes tot 10.000 euro.

Ondertussen zijn er al stemmen dat dit niet ver genoeg gaat en er een totaal verbod moet komen. Als die gehoor krijgen zou het dus wel eens kunnen dat de Amstel Gold Race al moeten worden omgedoopt tot de Chaudfontaine Rood Koers en de Ronde van Vlaanderen niet meer de Kwaremont op mag. Wat met de Jupiler Pro League? De Crocky Cup is alvast veilig gesteld, want ja die chips is toch veel minder schadelijk dan een pintje. Voor het zover is gingen wij alvast even polsen bij de redactie welke bierreclame ze persoonlijk toch gemist zouden hebben mocht er een totaal verbod zijn. Sommige zijn gewoon erg mooi, andere grappig en soms kun je je inderdaad toch afvragen of de JEP niet lag te slapen toen het uitkwam…

Luc De Raedemaeker : “Share with friends”, werd gevraagd … ik voer dus maar uit … no comment!

Joost Houtman : De slagzin “Probably the best beer in the world” van Carlsberg. Zo’n ongelofelijk tongue in cheek, deze slogan. Geniaal in al zijn eenvoud. Dikkenekkerig en toch genoeg zelfrelativerend.

Yannick de Cocquéau : Ik moest er wel eentje uitkiezen maar eigenlijk waren al die reclames van de Kriek Belle-Vue zalig. Een sappige Brusselse tongval, een ferme portie ‘Belgische absurditeit’ en een grappig geheel. Dit is nog het soort reclames waarbij je niet perse ‘doorspoelt’ ook al is dat ondertussen mogelijk gemaakt.

Bart Van der Perre : Luchtig, fun, tof om te bekijken!

Elise Vandoninck : Kwam ik toevallig tegen en het bier zelf nog niet echt op de kop kunnen tikken, maar dit is gewoon een geweldige marketingstunt en is nog best grappig ook.

Baudouin Havaux : Het is niet de meest recente spot van de ‘Duvel stal’ en misschien niet de grappigste of meest originele, maar is voor mij wel een van de mooiste reclames die er gemaakt werden. Zeker als je dit op groot scherm gepresenteerd kreeg alvorens die film in de bioscoop zou starten … prachtig.

Thomas Costenoble : Mooie ’trend brekende’ reclame van Primus. Ondertussen bijna 20 jaar geleden en toen zeker niet vanzelfsprekend om wat ‘gender neutraliteit’ in de bierpromotie te proberen steken … de kleine letters van de advertentie waren : “Wat ze allemaal niet vertellen over bierdrinkers. Heb je geluk, dan verandert bier je in een echte vent. Heb je pech, dan moet je er een bierbuik bijnemen. Gelukkig weet jij wel beter. Jij wil gewoon genieten van de echte smaak van een frisse pint. Zonder praatjes. Want al die holle theorieën, daar heb jij je buik meer dan vol van. Primus. Pint uit.”

Deel dit artikel:

Zelfde categorie

Recente artikelen

Misschien vind je dit leuk

Advertentie
Dutch Beer Challenge 2025
In december starten de inschrijvingen!