Groene olifant

Huyghe verduurzaamt verder

Na de toekenning van een nieuwe omgevingsvergunning is Brouwerij Huyghe – vooral bekend van het roze olifantje klaar om haar investeringsplannen van 50 miljoen euro uit te rollen. Die moeten ervoor zorgen dat de brouwerij nog verder kan groeien, verduurzamen en tegelijk het biertoerisme in eigen streek verder kan aanzwengelen.

Een belangrijk onderdeel van de investering is de bouw van het Delirium Experience Center, een interactieve bezoekerservaring in de oude brouwerijgebouwen. Dit center, voorzien van vier eventzalen, zal het verhaal van de brouwerij vertellen en algemener van de Belgische biercultuur als geheel.

Dankzij het nabijgelegen station en bushaltes, is de brouwerij vlot met het openbaar vervoer te bereiken en om dat nog te stimuleren zal de brouwerij op eigen kosten de huidige voetweg tussen brouwerij en station vernieuwen en omvormen tot een dubbelrichtingsfietspad van vier meter breed. Na deze werken zal deze fietsweg overgedragen worden aan de gemeente Melle, zodat iedereen er van kan genieten.

Duurzaam verder groeien

Brouwerij Huyghe wil er ook voor zorgen dat we nog lang kunnen genieten. In lijn met haar ambitie om de groenste brouwerij van het land te worden heeft de brouwerij sinds 2008 reeds aanzienlijk geïnvesteerd in duurzaamheid. De afgelopen jaren werden er extra zonnepanelen geplaatst, en is er een warmte-krachtkoppeling (WKK) installatie geïnstalleerd die biogas gebruikt, afkomstig van de anaerobe waterzuivering. Zo produceert de brouwerij vandaag ongeveer 50% van haar eigen stroombehoefte. Met de installatie van extra zonnepanelen zal dit aandeel stijgen tot ongeveer 90%. Daarnaast zorgen nieuwe persluchtcompressoren en duurzame koelgroepen voor een verdere reductie van het energieverbruik.

Daarnaast start de brouwerij met de elektrificatie van haar wagenpark inclusief de installatie van 12 semi-publieke laadpalen op de nieuwe parking van de brouwerij. Deze investering draagt bij aan een aanzienlijke mobiliteitsverbetering en ondersteunt de bredere duurzaamheidsdoelstellingen van de brouwerij.

Op het gebied van waterbeheer heeft Brouwerij Huyghe indrukwekkende stappen gezet en is er niet veel marge meer voor verbetering. Hoewel investeringen in een eigen CO2-recuperatie alleen rendabel is voor erg grote brouwerijen, kiest de brouwerij toch bewust om dit te doen uit duurzaamheidsoverwegingen.

Er worden weliswaar ook stappen gezet om misschien toch ook wat verder richting dat ‘echt groot’ te gaan, want om haar productiecapaciteit te verhogen en op die manier verdere groei te faciliteren, bouwt de brouwerij een nieuwe flessenbottelarij en een nieuwe bliklijn. Ook hier speelt duurzaamheid een rol gezien op die manier het afvullen van blikjes niet langer in Frankrijk zal moeten gebeuren en heel wat zuiver transport wegvalt. Met de uitbreiding van de opslagcapaciteit met 11.000 m² aan magazijnen, inclusief een automatisch hoogstapelmagazijn van 18 meter hoog zullen ook de externe magazijnen overbodig worden, wat opnieuw heel wat vrachtverkeer zal elimineren.

Een totale investering van zo’n slordige 50 miljoen om de brouwerij helemaal klaar te maken voor de toekomst.

“Duurzaamheid is niet langer een doel op zich, het is deel geworden van ons DNA. Met deze investeringen wil ik ons financieel gezond bedrijf nog verder klaarstomen voor de 5de generatie die nu al popelt om mee aan boord te komen. Bovendien zal het Experience Center extra biertoeristen naar Melle trekken, waarvan de lokale middenstand ook een graantje zal kunnen meepikken.”

Alain De Laet, CEO van de brouwerij

Deel dit artikel:

Zelfde categorie

Recente artikelen

Misschien vind je dit leuk

Advertentie
Bier Passie Weekend