De Belgische brouwers hebben al betere tijden gekend. Hoge grondstofprijzen, onvoorspelbare export mogelijkheden en een veranderend consumptiegedrag zorgen voor extra spanning in de biersector. Na een herstructurering eind vorig jaar en een nieuwe strategie begin dit jaar, ziet Brouwerij Het Nest in Oud-Turnhout de toekomst weer positief tegemoet.
“Eigenlijk is het heel eenvoudig.” start Michaël Cordie, sales & marketing director bij Het Nest, zijn uitleg. “Onze strategie is gebaseerd op 3 pijlers: Less, Low & Local. Less slaat op minder maar nóg betere bieren brouwen. De bierliefhebber wilt nog steeds genieten van verrassende, vernieuwende bieren. Maar elke 2 maanden een nieuw exotisch bier uitbrengen is leuk als hobbybrouwer in je garage, maar onnodig complex als professionele brouwerij. Minder maar beter is hier dus het credo.”
“Low gaat dan weer over het alcoholpercentage.” gaat Cordie verder. “We zien een positieve evolutie waarbij mensen bewuster met alcohol omgaan. Daar moeten wij een antwoord op kunnen bieden zonder in te boeten op smaak of kwaliteit. Dat antwoord geven we met de nieuwe bieren die we recent hebben gelanceerd of nog zullen lanceren.”
‘
Buy local’ hoor je de laatste jaren wel vaker passeren. Geen loze merkbelofte, beweert Cordie: “Onze derde pijler is onze lokale identiteit die ons als relatief kleine speler relevant maakt in de biersector. Wij zijn de Kempense brouwer van om de hoek. We werken met lokale bedrijven, lokale horeca en onze mout komt van het graanveld in Arendonk. We focussen op het ondersteunen van lokale initiatieven en onze vertegenwoordigers zijn hoofdzakelijk actief in de regio Kempen. Als lokale brouwerij kan je ook meer efficiëntie, flexibiliteit en klantgerichtheid tonen dan de grote brouwerijen. Laat dat één van de redenen zijn waarom mensen voor ons kiezen. De keuze voor lokaal is ook een keuze voor duurzaam.”
Pils en alcoholvrij
Deze heroriëntatie bracht ook reeds de lancering van een nieuwe pils met zich mee: KEMPA. De pils liefhebber uit de regio kan dus eindelijk terug genieten van een lekker pils bier van de Kempen. Dit nieuw bier stelt ons ook in staat om exclusieve bierpartner te zijn op lokale festivals, feesten en andere evenementen.”
Ook in het alcoholvrij segment kon Het Nest niet achterblijven. Schuppenboer Zero komt volgende week uit. “Dit bier heeft weinig te maken met Schuppenboer Tripel. Je kan zo’n tripel onmogelijk kopiëren zonder alcohol. Schuppenboer Zero is eenvoudigweg een heerlijk smaakvol alcoholvrij bier.” stelt Cordie. Brouwmeester Gust Hermans zocht en vond de ideale receptuur: “Het is zoeken naar een evenwicht tussen het behouden van de typische biersmaak en het compenseren van het gebrek aan volmondigheid die de alcohol normaal toevoegt aan de smaak. We zijn in beiden wonderwel geslaagd. Dat we nu pas met dit alcoholvrij bier komen, heeft te maken met het feit dat we de receptuur meteen 100% juist wilden hebben.”
Nieuw etiket
Tegelijk met de lancering van Schuppenboer Zero, kan de bierliefhebber ook de nieuwe huisstijl van de speelkaart bieren ontdekken. “Schuppenboer Tripel kwam meer dan 15 jaar geleden uit. Hoog tijd dus voor een opfrissing van het design. Er werd gekozen voor een boer in het schoppen symbool en een krachtig, stijlvol geheel. Een mooie realisatie door Jurian van het Kempense reclamebureau Culd. Ook het glas werd onder handen genomen en zal specifiek voor de Schuppenboer bieren dienen. Of het nu Schuppenboer Tripel, Grand cru, Barrel aged of Zero is, ze zullen beter tot hun recht komen in dit nieuwe glas.”
Cover © Bart Van der Perre
