Duivelsbier

Een fijn weerzien dat nieuwe liefde aanwakkert

Onze lokale brouwerijen zijn Belgisch erfgoed. Maar dat betekent niet dat ze eindeloos de geschiedenis blijven herkauwen. Bij brouwerij BOON in Lembeek, deelgemeente van Halle, kijken broers Jos en Karel alvast resoluut vooruit. Zij maken werk van een nieuwe toekomst voor Duivelsbier, het zachte maar stevige bruine bier dat al in de 19de eeuw furore maakte in de streek. Ze herlanceren het bier in de cafés en winkels van Halle, maar ze verschepen nu ook flessen en vaten naar Italië en Taiwan. “Halle was eerst, maar de rest van het heelal volgt binnenkort.

Oude Geuze Boon, Kriek Boon en Mariage Parfait zijn de paradepaardjes van brouwerij BOON. Maar als het van brouwers Jos en Karel afhangt, krijgt dat rijtje sterke merken gezelschap van Duivelsbier. “De laatste jaren kende de brouwerij een gezonde groei en dat liet ons toe om na te denken over de toekomst van het Halse Duivelsbier”, legt Karel Boon uit. Het resultaat van dat denkwerk? Een nieuwe verpakking én een nieuw elan, treffend belichaamd door de montere mascotte MON. “We maken Duivelsbier al jaren, en nu hebben we met MON de ideale spreekbuis om het grote publiek warm te maken; iemand die vurig enthousiast elke dag viert!”

Rebranding én herwaardering van Belgische trots

Het bruine Duivelsbier is een telg van een typisch Belgische bierstijl, maar dat lijkt wat vergeten te zijn. “En dat vinden wij meer dan onterecht”, zegt Jos Boon, “want we spreken hier over ons patrimonium. Natuurlijk blijven we niet steken in muffige tradities: met dit frisse merk willen we beproefd vakmanschap naar nieuwe liefhebbers brengen.” Sinds de naam in 1883 geboren werd, kende Duivelsbier al tal van gedaantes; van een bekroning als ‘Grand Prix’ in Parijs in 1900 tot de tap tijdens Halle carnaval vanaf 1958. “Verschillende brouwers hebben zich het recept eigen gemaakt, maar bij BOON hebben we ons echt ontfermd over Duivelsbier en de focus nog meer op kwaliteit gelegd. De nieuwe verpakking toont vooral onze liefde voor het bier en onze ambitie voor het merk.”

Geen pensioen voor Duivelsbier, wél expansieBij Brouwerij BOON steken ze het niet onder stoelen of banken dat ze grote verwachtingen koesteren voor ‘hun’ Duivelsbier. Naast groei in eigen land zien ze ook opportuniteiten tot ver buiten de grenzen. “De eerste flessen naar Italië en Taiwan zijn net vertrokken”, zegt Karel met een grote glimlach. “Heel wat van onze exportpartners hebben tijdens hun trips in België onze brouwerij bezocht en zo Duivelsbier ontdekt. Later kwam dan vaak de vraag of ze het bier in hun markt mochten importeren.” Die interesse voedde het vertrouwen en de ambities van Jos en Karel Boon. Naast de sterke lokale verankering ligt de toekomst voor Duivelsbier dus deels in het buitenland. “Ook in Nederland en Denemarken staan we binnenkort al op de kaart!”

Deel dit artikel:

Zelfde categorie

Recente artikelen

Misschien vind je dit leuk

Advertentie
Dutch Beer Challenge 2025
In december starten de inschrijvingen!