Brouwerij Palm sluit een samenwerkingsovereenkomst met vzw De Orde van de Groene Bel af en verzekert hierdoor de continuïteit van de hopcultuur in Steenhuffel. De vzw zal voortaan instaan voor de teelt en de oogst van de hop van de hopplantage van Brouwerij Palm.
Tot de jaren ’80 was Vlaams-Brabant dé hopschuur van Europa. De destijds geteelde variëteit “Groen Bel” werd op de wereldtentoonstelling in Parijs zelfs uitgeroepen tot de beste ter wereld. Maar de teelt van hop verdween nagenoeg, door een verhoogde interesse telt de provincie terug een tiental percelen hop.
“Omdat vrijwel alle hopvelden de voorbije decennia werden gerooid, legde Brouwerij Palm in 2011 een eigen hopveld van circa 45 are aan. De brouwerij wilde een bijdrage leveren aan de heropleving van de hopcultuur in de regio. De eigen gekweekte hop maakt sindsdien deel uit van de geselecteerde hopsoorten die we tijdens het brouwen gebruiken. Een drieduizend-tal Hallertau Mittelfrüh-ranken kronkelen sindsdien jaarlijks tot zeven meter hoog en ontwikkelen zich tot één van de meest fascinerende planten in de natuur. De hopplant rijst in het voorjaar op uit de bodem en vormt dan zijn door gastronomen geprezen hopscheuten. In hartje zomer bereikt de hopplant zijn hoogste punt, waarna hij bloeit en in amper twee weken tijd zijn haast miraculeuze hopbellen vormt. Begin september worden de hopbellen geplukt en gedroogd om nadien verwerkt te worden in de bieren van Brouwerij Palm.” zegt Peter Buelens, PR & Communicatie manager van Brouwerij Palm.
Hoe het in 2011 begon
De aanleg van het veld gebeurde in 2011 door Jan Vermeir. Alfons Temmerman, hopboer uit Erembodegem en Paul Temmerman, hopscheuten-teler uit Opdorp, zetten de brouwerij op weg en toonden de voornaamste knepen van het vak. Bert Jambon, manager van Stoeterij Diepensteyn, was van bij de start betrokken en heeft gedurende meer dan tien jaar – samen met zijn team – op een uitmuntende manier de teelt en oogst op zich genomen. Geert Clarebout, zelf hopkweker in de Poperingse regio, verwerkt de hopbellen tot hoppellets.
Hop is voor bier wat de cépage is voor een wijn
Naast bitterstoffen en natuurlijke bewaarmiddelen bevatten die honderden aromastoffen.
Hop wordt klassiek ingedeeld in bittersoorten en aroma variëteiten. De grote keuze in hopvariëteiten geeft de brouwer van speciaalbieren een prachtig instrument om te spelen met smaak. Hop is voor bier wat de cépage is voor een wijn.
Hun aroma wordt omschreven als
- Citrus en fruitig: voorbeelden zijn de nieuwe Amerikaanse variëteiten Amarillo, Citra en Cascade
- Floraal: zoals een Centennial en Styrian Golding
- Groen of kruidig: zoals Brewers Gold en Spalter
- Hoppig en nobel: zoals Saaz en Hallertau Mittelfrüh
De keuze van Brouwerij Palm viel op Hallertau Mittelfrüh een zeer populaire variëteit met een zeer fijn hoppig en licht groen aroma. Door zijn ziektegevoeligheid is de variëteit lange tijd in de vergetelheid geraakt maar de techniek van virusvrije planten maakt dat deze variëteit aan een echte comeback is begonnen
De toekomst voor de Steenhuffelse hop is verzekerd
Bert Jambon zal midden van het jaar van een verdiend pensioen kunnen genieten. Om de continuïteit te waarborgen heeft Brouwerij Palm een samenwerkingsovereenkomst met vzw Orde van, de Groene Bel afgesloten. Het onderhoud, de teelt en de oogst nemen ze vanaf 2024 op zich. Joris Vanderveken, voorzitter van de vzw: “Dat we nu ook met Brouwerij Palm in Steenhuffel een samenwerking kunnen aangaan voor het onderhoud van hun hopveld aldaar en hopafname kunnen realiseren, verheugt ons. Het past in onze strategie om te komen tot een levende streekeconomie.”
“Met de knowhow en de strategische visie van vzw de Orde van de Groene Bel zijn we ervan overtuigd dat onze hopplantage in goede handen is” aldus Peter Buelens.
De vzw Orde van de Groene Bel streeft naar de herleving van de hopteelt en de hopcultuur in het landschap tussen Dender en Zenne. De hopteelt was in deze streek bijna stopgezet, maar kent nu een kleine revival doordat een 10-tal hopboeren de hand terug aan de ploeg slaan.
De vzw werkt samen met verschillende actoren uit de sector van Landbouw-Toerisme-Erfgoed om hop als streekproduct terug op de kaart te zetten.
Tot de concrete activiteiten waarmee de doelstellingen van de vzw worden verwezenlijkt, behoren onder meer:
– de teelt, het plukken, het drogen, het bewaren, het verwerken, en het vermarkten van de hopoogst aan streekbrouwerijen;
– het organiseren van geleide wandelingen, promotieactiviteiten in functie van de hopbeleving;
– samenwerking met de hopboeren en instellingen uit de streek van Poperinge om de Belgische hop te promoten en vermarkten.
Hop een toeristische troef
Brouwerij Palm ligt op een knooppunt van fiets- en wandelroutes. Samen met Toerisme Vlaams-Brabant zet de brouwerij erop in om op een recreatieve manier de Steenhuffelse hopcultuur te ontdekken. Eén van de initiatieven is de ontwikkeling van de Cornet Gravelroute, ook de Great Breweries Marathon is het jaarlijks event – dit jaar op 5 mei – dat biercultuur en sport harmonieus verbindt. Nog dit voorjaar lanceert de brouwerij ook haar Cornet tasting-room dat op zondagen fietsers en wandelaars zal faciliteren.
Gunther Coppens, gedeputeerde van de provincie Vlaams-Brabant: “’Hop is letterlijk de smaakmaker van de regio. Het verbindt verschillende aspecten die de toeristische regio tot een ideale uitvalsbasis maakt voor ontdekkingstochten. Uiteraard staat de bierbeleving voorop, maar ook hopscheuten, Brabantse trekpaarden, menrouten, wandel-en fietsplezier, gravelbikeuitdagingen en nog veel meer valt er te ontdekken. Voor de toerist die van buiten de regio en zelfs vanuit het buitenland komt, is het belangrijk om op de toeristische regio een identiteit te kunnen plakken. In de hop en de beleving errond wordt die identiteit perfect weergegeven.”