Lockdown nieuwe klap
Ook over 2021 zijn de cijfers van de biermarkt historisch laag. In vergelijking met het pre-COVID-jaar 2019 is er sprake van een daling met ruim 10%. Ten opzichte van het zeer slechte jaar 2020 herstelt de biermarkt in 2021 maar licht. De biermarkt blijft achter doordat de horeca in 2020 en 2021 grote delen van het jaar gesloten dan wel beperkt geopend was. Het zo snel mogelijk weer openen van de horeca, om te beginnen voor de ondernemers zelf, is van groot belang, aldus de overkoepelende organisatie Nederlandse Brouwers.
Directeur Nederlandse Brouwers Lucie Wigboldus: “Laat ondernemers weer ondernemen en stop de lockdown. Het is hoog tijd om de economie weer te laten draaien en de ondernemers perspectief op de toekomst te geven. Uiteraard hebben we te maken met de volksgezondheid en die hoort altijd voorop te staan, maar dit virus gaat niet zomaar weg. Daarom is een fundamenteel andere aanpak nodig, waarbij ook het belang van de economie wordt meegenomen. Het is goed om te kijken naar en te leren van andere landen in Europa. Ook in Nederland moeten we de horecadeuren weer zo snel mogelijk openzetten. Want moeten we dan echt voor ons glas bier naar België of Duitsland? Het is tijd voor een fundamenteel nieuwe aanpak waarbij ook de horeca weer verantwoord en veilig open kan. De nieuwe routekaart van Koninklijke Horeca Nederland wijst daarvoor een verstandige weg. Wij hopen dat het nieuwe kabinet vrijdag 14 januari die route durft in te slaan en met een langetermijnstrategie komt waarbij duidelijke kaders voor de toekomst worden gegeven.”
Biermarkt nog niet terug oude niveau
Ten opzichte van 2020 is de bierverkoop weliswaar met 2,6% gestegen maar blijft die nog steeds met 10,3% achter op 2019, het laatste jaar zonder COVID-19. Die -10% is een stevig omzetverlies, wat bijvoorbeeld vergelijkbaar is met de verkoop door zo’n 13 middelgrote brouwerijen. De stijging in 2021 komt vooral doordat de verkopen aan de horeca weer iets zijn toegenomen. De horeca was in 2021 wat meer geopend dan het jaar ervoor. Maar als we 2021 vergelijken met het pre-COVID-19 jaar dan zien we nog steeds dieprode cijfers. De bierverkoop aan de horeca ligt nog steeds de helft lager dan in 2019.
Speciaalbier steeds populairder
Pils is nog steeds met voorsprong de meeste verkochte biersoort. Daarna volgen speciaalbier en alcoholvrij bier. Lucie Wigboldus: “De groei van speciaalbier blijft aanhouden. Ten opzichte van 2020 met 6,7% en in vergelijking met het bierjaar 2019 ook nog met 1,6%. Deze groei past bij de trend dat mensen ook thuis graag van een bijzondere bieren willen genieten. Bijvoorbeeld tijdens een diner. Deze ontwikkeling zien we terug in de cijfers. Eén op de acht bieren die gedronken wordt, is een speciaalbier. Zeker vanuit het oogpunt van preventie is het goed om vast te stellen dat ook de populariteit van alcoholvrij bier blijft stijgen. Ruim 6% in twee jaar tijd is een stevige groei.”
Belangrijk exportproduct
De Nederlandse bierbrouwers hebben in 2021 in Nederland ruim 22 miljoen hectoliter bier geproduceerd. Bijna 13 miljoen is hiervan geëxporteerd naar andere landen. Nederland is hiermee, na Mexico, het grootste bier-exporterende land ter wereld.