Steeds meer Nederlanders in de grensregio’s steken namelijk de grens over naar Duitsland of België voor een etentje, drankje, tankbeurt of weekendje weg. Tegelijkertijd laten steeds meer Duitsers en Belgen Nederland land links liggen. De oorzaak is duidelijk: Nederland is steeds duurder geworden door hoge BTW en accijnzen.
Ook de bierbranche heeft hier last van: 41% van de Nederlandse bierdrinkers koopt weleens bier in buurlanden, vooral vanwege lagere prijzen. De stijgende grensinkopen zijn een direct gevolg van de veel hogere accijnzen in Nederland in vergelijking met België en vooral Duitsland. “Wanneer vier op de tien bierdrinkers de grens overgaan om goedkoper bier te kopen, is dat een duidelijk waarschuwingssignaal”, vindt Fred Teeven, voorzitter van Nederlandse Brouwers. “Wanneer supermarkten, slijterijen, restaurants, hotels en cafés hun deuren sluiten omdat hun klanten over de grens gaan, heeft dat grote gevolgen voor de leefbaarheid in dorpen. Wij hopen dat het nieuwe kabinet zich gaat realiseren dat de schade van het verder verhogen van accijnzen en BTW vele malen groter is dan de extra opbrengst die dit moet opleveren.”
Lokale horeca- en retailondernemers willen dat Den Haag de impact op grensregio’s verkleint, voordat nog meer bedrijvigheid verdwijnt uit de regio. Daarom komen op woensdag 22 oktober ondernemers, brancheorganisaties en politici samen bij Ons Boerenerf in Nederweert-Eind. Tijdens de bijeenkomst laten regionale ondernemers en lokale politici van zich horen. Jacco Vonhof (voorzitter MKB-Nederland) en Marijke Vuik (voorzitter KHN) steunen de (MKB-)ondernemers. Zij bespreken de effecten van het Haagse beleid op de grensregio’s en wat nodig is om de regio aantrekkelijk te houden. Ook brouwer Erwin Strijbosch van de Brouwschuur, een brouwerij uit Weert is erbij. De bijeenkomst is onderdeel van de campagne “Laat de grensregio weer bloeien!”, een gezamenlijk initiatief van: MKB-Nederland, Koninklijke Horeca Nederland (KHN), Centraal Bureau Levensmiddelenhandel (CBL), Drive Nederland, SpiritsNL, de Koninklijke Nederlandse Slijtersunie, Nederlandse Brouwers, CRAFT en de Koninklijke Vereniging van Nederlandse Wijnhandelaren (KVNW). De oproep “Laat de grensregio weer bloeien!” wordt aangeboden aan aanwezige kandidaat-Tweede Kamerleden (uit de regio). Zij mogen hier kort op reageren. De oproep roept op tot een eerlijk speelveld voor ondernemers in de grensstreek en investeringen in bereikbaarheid en lokale bedrijvigheid.
Dorstig naar meer biernieuws? Klik hier!