Het woord punk heeft in de Engelse taal meerdere betekenissen: een jonge, onervaren gangster, een bandiet, een inferieur iemand, rotzooi, een homoseksueel, tuig, snotneus, hoer… Maar het verwijst vooral naar de muzikale subcultuur van de jaren zeventig. Punkers, herkenbaar aan hun typerende hanenkammen, vormden een agressieve reactie op de discocultuur van die tijd.
Een punk attitude is dan ook verweven met het DNA van BrewDog. In 2007 begonnen ze met één ambitie: beter bier brouwen dan tot dan toe in Schotland werd gedaan. De Punk IPA overtrof alle verwachtingen. Nu brouwt BrewDog meer dan honderd bieren in vijf brouwerijen verspreid over vier continenten. De Punk IPA staat symbool voor het begin van de craftbeer-revolutie in Europa, die bierdrinkers wil bevrijden van smakeloos fabrieksbier.
Net zoals hun muzikale voorgangers in de jaren zeventig willen de Schotse brouwers het establishment omverwerpen en de ingedutte bierwereld op brute wijze wakker schudden. En dat is gelukt, met opvallende campagnes en gedurfde stunts. Zo goed zelfs, dat de vraag zich opdringt: is BrewDog zelf niet stilaan onderdeel van het establishment geworden? Sir James Watt en Sir Martin Dickie?
- Brouwerij : BrewDog (UK)
- Volume : 33 cl
- Alcohol Volume % : 5,6%
- Kleur : Licht goudkleurig met een stevige witte schuimkraag.
- Geur/aroma’s : Dennennaalden, hars, hop. Swingende neus.
- Smaak : Droog, verfrissend, bitter maar mooi in balans dankzij de zoetheid van de mout, hoppige afdronk.
- Foodpairing : Aziatische keuken, zalm met citroengras, gerijpte kazen.
Foto’s © Bart Van der Perre