Verkeersveiligheid & milieu
Meer dan 1 op 3 Belgen gaf toe dat ze in 2022 met de auto reden onder invloed van alcohol*. Deze mentaliteit wil Jupiler nu aanpakken onder het motto “Wanneer je nog moet rijden, drink dan Jupiler 0,0%. Auto’s kunnen een tweede leven krijgen, mensen niet”. Het merk lanceert nieuwe glazen, gemaakt uit ruiten van autowrakken van alcoholgerelateerde ongevallen
“Jupiler wil zijn verantwoordelijkheid nemen en de mensen doen nadenken over hun alcoholconsumptie daar waar het ertoe doet: op café, wanneer mensen nog thuis moeten geraken. Begin maart werd daarom al een pilootproject gelanceerd in verschillende cafés in België waarbij consumenten in aanraking kwamen met de glazen. De eerste reacties waren erg positief. Ondanks het initieel shockeffect, doet het iedereen wel tweemaal nadenken over wat de gevolgen kunnen zijn indien men rijdt onder invloed van alcohol”, aldus Josse Peremans, marketing director bij Jupiler
Jaarlijks vallen er in België 2.541 zwaargewonden en 37.247 lichtgewonden bij auto-ongevallen. Respectievelijk 12% en 11% van de geteste bestuurders blijken daarbij onder invloed van alcohol***. Het sensibiliseren van de Belg blijft dus noodzakelijk. Jupiler doet dit op een impactvolle manier door de boodschap letterlijk in de handen van de consumenten te leggen met de ‘crashed glasses’. Zo trekt het merk op een pakkende, visuele en tastbare manier de aandacht voor de gevaren van rijden onder invloed van alcohol, voor de bestuurder zelf, maar ook voor anderen.
Tijd voor een nieuwe mentaliteit
Jupiler lanceerde zijn non-alcoholisch alternatief reeds in 2016. Tijdens deze “crashed glass” campagne doet Jupiler een oproep aan alle Belgen om hun verantwoordelijkheid op te nemen: denk na over hoe je veilig thuis geraakt alvorens je op stap gaat, of geniet van alcoholvrije alternatieven zoals Jupiler 0,0% indien je nog moet rijden.
“Onze Belgische biercultuur is iets moois, en die moeten we behouden. Maar het is hoog tijd om onze mentaliteit rond alcohol drinken en achter het stuur kruipen te veranderen. Er is voor elke gelegenheid een pintje, zelfs wanneer we moeten rijden. Het aanbod aan lekkere alcoholvrije alternatieven in ons land is tegenwoordig ontzettend ruim. Het was dus nog nooit zo makkelijk om je verantwoordelijkheid te nemen”, aldus Josse Peremans, marketing director bij Jupiler.
Tweede leven voor kapotte autoruiten
Gebroken autoruiten zijn een zeer herkenbaar beeld bij auto-ongevallen en geven een niet mis te verstane boodschap mee. Daaruit ontstond het idee om ze een tweede leven in te blazen. Het glas van auto’s die betrokken waren bij een alcoholgerelateerd ongeval werd gerecycleerd tot de ‘crashed glasses’, geïnspireerd op het bekende Jupiler glas. Voor de uitwerking van de glazen werkte Jupiler samen met Rombachs, een glasblazer die focust op duurzaamheid en glasprojecten creëert vanuit gerecycleerd glas.