In de vorige eeuw had Constant Vanden Stock, van de Belle-Vue-brouwerij, de wens om zijn product nationaal te promoten en besloot hij het Anderlechtse voetbalteam te sponsoren. Na de finale van de Europa Cup tussen Anderlecht en West Ham, die eindigde met een overwinning van 4-2 voor de Brusselaars, vertrok zelfs een container met geuze naar Londen. Dit bier was bedoeld als een geschenk voor West Ham-verdediger Frank Lampard, die met een enorme blunder Anderlecht weer in de wedstrijd bracht. Was dit geschenk puur onschuldig, of zat er mogelijk nog iets anders achter? Hoe dan ook, ook de grote concurrent van Anderlecht, Club Brugge, werd gesponsord door een geuze-brouwer genaamd St-Louis.
De rivaliteit tussen Anderlecht, dat Belle-Vue op hun truitjes draagt, en aartsrivaal Club Brugge, dat St-Louis vertegenwoordigt, escaleerde op het voetbalveld. Deze ‘gueuze-oorlog’ duurde lang, maar leidde wel tot een aanzienlijke stijgingen in de verkoop. Vandaag de dag is er de link tussen Cantillon en Union-Saint-Gilles. Brouwerij Lindemans is een loyale partner van volleybalclub Lindemans Aalst. Deze verhalen benadrukken de historische relatie tussen geuzebier en sport in België.
De Lambiek Fabriek doet ook mee aan deze trend door de ‘Sporty Geuze’ op de markt te brengen. Dit is een geuze voor echte sporters, degenen die ‘wannabe’ sporters zijn en zelfs voor degenen die liever niet sporten. Volgens de heren van de Lambiek Fabriek is dit bier zacht en zeer toegankelijk. Het lijkt erop dat geuzebier steeds meer verbonden raakt met de sportieve cultuur in België.
Cover © De Lambiek Fabriek