Stadshaven Brouwerij brouwt bier op basis van kunstmatige intelligentie
De Stadshaven Brouwerij verkent met veel enthousiasme de wereld van kunstmatige intelligentie (AI). De circulaire brouwerij, die gevestigd is in het innovatieve Merwe-Vierhavengebied in Rotterdam-West, gaat een bier brouwen dat volledig is gebaseerd op een door een ‘chatbot’ gegenereerd recept. Ook het logo wordt ontworpen door een applicatie die helemaal draait op kunstmatige intelligentie. De Stadshaven Brouwerij Rotterdam is het eerste Nederlandse bedrijf dat zowel recept, merknaam als etiket door ‘artificial intelligence’ laat bepalen. De ‘Mayflower Bock’ is vanaf mei in de eigen Gastropub van de Stadshaven Brouwerij en bij diverse horecazaken en slijterijen verkrijgbaar.
“Innovatie stroomt door onze aderen en bierketels. Daarom past dit ‘experiment’ ook zo goed bij ons. Wij zien het als een kans om deze nieuwe wetenschap van kunstmatige intelligentie te combineren met onze eigen vakkennis, creativiteit en de kracht van onze hoogwaardige installaties. Die samenhang levert vast een heel smaakvol bier op”, aldus brouwmeester en initiatiefnemer van dit project Oliver Hudelmaier.
Recept van een ‘chatbot’
De Stadshaven Brouwerij maakt voor de ontwikkeling van het bier gebruik van de populaire chatbot ChatGTP. Een chatbot is een geautomatiseerde gesprekspartner. Het zorgt voor een natuurlijk gesprek tussen een mens en een computer en kan complexe opdrachten uitvoeren. Denk aan het herschrijven van tekst, een uitleg geven over een bepaald onderwerp of het uitwerken van een sollicitatiebrief. ChatGTP is op dit moment één van de populairste programma’s op het gebied van kunstmatige intelligentie. De brouwerij heeft deze slimme AI-applicatie nu de vraag gesteld om een concreet voorstel te doen voor een ‘lentebok met de toevoeging van tropische fruitsoorten en citrusvruchten’. Hier is een specifiek recept uitgerold, dat straks tot in precisie wordt uitgevoerd.
‘Mayflower Bock’ met bijpassend etiket
Ook voor de naam werd ChatGTP ingeschakeld en gevraagd een passende suggestie te doen waarin het ‘biertype’ en een ‘verwijzing naar de scheepvaart of ‘een maritiem wezen’ terugkwamen. Dit resulteerde in de naam ‘Mayflower Bock’. Tegelijkertijd zet de brouwerij het AI-programma Midjourney in voor het ontwerpen van een bijpassend etiket. Midjourney genereert automatisch afbeeldingen aan de hand van omschrijvingen. Op basis van de naam ‘Mayflower Bock’ is hier een stoer etiket van een bierdrinkende bok op een schip als resultaat uitgerold.
Een bewust experiment
De Stadshaven Brouwerij gaat heel bewust dit project aan, dat naadloos past bij het Rotterdam Makers District: de omgeving waar de brouwerij gevestigd is. Dit voormalig haventerrein aan de noordkant van de Maas staat bekend als creatieve broedplaats, proeftuin en voorbeeld van de circulaire economie van de toekomst. Hier worden nieuwe technologieën bedacht, getest en geïmplementeerd. Juist om die reden trekt de brouwerij nu de stoute schoenen aan voor de ontwikkeling van dit artificial intelligence-bier. De unieke lentebok is vanaf mei in beperkte oplage verkrijgbaar in het horecagedeelte van de brouwerij en bij diverse horecazaken en slijterijen.