Gardiaan 

Broeder Kenny, de gardiaan (overste) van het klooster, is al enkele jaren bezig met een nieuwe wind door de oude kloostergangen van Meersel-Dreef te laten waaien. Zo kwam hij nu met het idee om een eigen kloosterbier te ontwikkelen. Ze namen contact op met Brouwerij Het Nest en een half jaar later is het zover: Gardiaan Blond ziet het levenslicht.

Ze zijn allebei bekende trekpleisters in de Kempen: Het kapucijnenklooster van Meersel-Dreef en Brouwerij Het Nest in Oud-Turnhout. Het klooster ontvangt jaarlijks duizenden bedevaarders, fietstoeristen en andere geïnteresseerden in hun klooster, Mariapark en de aanpalende horecazaak. Brouwerij Het Nest klinkt dan weer bij de meeste bierliefhebbers als een gevestigde naam & krijgt jaarlijks talrijke bezoekers over de vloer voor een rondleiding of bierproeverij. Samen sloegen ze de handen in elkaar om een nieuw Kempens kloosterbier te ontwikkelen. “We gaven voor de ontwikkeling van het bier én het merk een volledige carte blanche aan Michaël en Gust van Brouwerij Het Nest” begint Gardiaan Kenny. “We wilden uiteraard wel zeker zijn dat de kwaliteit uitmuntend is en dat het merk onze spiritualiteit en overtuiging respecteert en communiceert. Daar is men op de brouwerij heel goed in geslaagd.”

Toegankelijke blonde


Het bier Gardiaan Blond is een zacht blond bier van 5.8% alcohol. “Misschien wat atypisch in het blond abdijbier segment.” zegt Gust Hermans, brouwmeester van Het Nest. “De meeste bieren in die categorie liggen tussen de 6 en 6,5% alcohol. Wij voelden tijdens de ontwikkeling echter dat we niet zoveel alcohol nodig hadden om toch een volle, rijke smaak te krijgen. Een extra dry-hopping geeft dan weer een fruitig fris kantje aan het bier. Je kan het uiteraard alleen ervaren door zelf te proeven.” Op termijn kan er gekeken worden om ook een Dubbel, Tripel of Quadrupel uit te brengen onder Gardiaan. Maar de brouwerij & de broeders zijn alvast heel tevreden & trots op deze eerste telg van de Gardiaan familie.

Sint-Franciscus van Assisi

Op het flesje prijkt een tekening van Sint-Franciscus en een wolf. “Deze tekening werd gemaakt door Geert Rutten en broeder Jo, de designer en de beeldend kunstenaar van het klooster.” zegt Michaël Cordie, commercieel directeur bij Het Nest. “Voor de Minderbroeders-kapucijnen, die leven volgens de regel van de Sint-Franciscus van Assisi, belichaamt het legendarisch verhaal van de ‘Wolf van Gubbio’ enkele specifieke kernpunten van hun spiritualiteit. Het gaat over de harmonie terugvinden, geweldloos dialoog voeren en vooral: opnieuw leren vertrouwen. Het hoort bij de mindset van de kapucijnen en mocht dus zeker niet ontbreken op het label. Daarnaast koos onze grafisch vormgever, Lander Wynants, voor een iconische blauwe letter G op het label, dat verfrissing maar ook vertrouwen & zekerheid uitstraalt. Gegarandeerd genieten dus.”

Lancering


Vanaf vandaag is het nieuwe bier beschikbaar in de betere horeca en drankenhandels. Ook het glas waarin het bier wordt geschonken is nogal atypisch voor een adbij- of kloosterbier. Michaël Cordie verklaart: “De meeste abdijbieren worden in een traditioneel kelkglas geschonken. Wij vinden dat ons bier, dat toch een buitenbeentje is in dit segment, een leuker & unieker glas verdient. Vandaar dat het één is geworden zonder voet en met een creatieve bedrukking. We zijn zeker dat dit bier in de smaak zal vallen. Laat de zomer nu dus maar écht beginnen!”

Deel dit artikel:

Zelfde categorie

Recente artikelen

Misschien vind je dit leuk

Advertentie
Bier Passie Weekend