Prachtige bier marketing

De hedendaagse consument koestert een sterke nostalgie en een verlangen naar het verleden; hij zoekt een diepe verbinding met het lokale, het zogenaamde ‘heimat’-gevoel. Deze behoefte is ontstaan tijdens de bankencrisis en is versterkt door de Covid-pandemie. We hebben nu eenmaal de neiging om het verleden te romantiseren in tijden van crisis. Het iconische beeld ‘Het Seef-mannetje’ dat de Antwerpse Brouw Compagnie gebruikt, roept sterk de sfeer van de jaren vijftig op. Een periode die we associëren met herstel na de donkere jaren van de oorlog en die we zien als de voorloper van de ‘Golden Sixties’. Vandaag de dag heerst het beeld dat alles toen eenvoudig was, hoewel de realiteit destijds behoorlijk turbulent was. Hoewel de jongere generatie de jaren vijftig niet zelf heeft meegemaakt, voelen ze zich toch aangetrokken tot dit gevoel van nostalgie. Kijk maar naar het succes van ‘Mad Men’ en ‘Stranger Things’.

Het ‘Seef-mannetje’ – met zijn strakke zijmeet, zijn kapsel glanzend van de brillantine, getooid in een beige retro hemd en met goesting drinkend van een glas bier – komt zo uit de jaren vijftig van de vorige eeuw binnengestapt. Het beeld wordt gebruikt op het etiket van alle bieren: als matroos bij het Bootjesbier, als superheld bij de Super Cadix, als gentleman met bijpassende hoed bij Minerva, als Hawaïaanse toerist op het label van Eilandje en als pater met baskets op het etiket van Nonkel Pater. Zelfs op het etiket van Miss T Lucie prijkt onze retro held, getatoeëerd op de schouder van de knappe blonde dame.

De Seefman zorgt voor herkenning en voor een heerlijk nostalgisch gevoel. Volgens Johan Van Dyck gaat het niet alleen over een retro-look maar voorla over authenticiteit: “Ik denk dat, naast de retro esthetiek (waar meerdere personen op inspelen), het vooral de authenticiteit is waar mensen naar op zoek zijn. Die authenticiteit wordt niet zozeer geassocieerd met ‘een oude man met baard aan een koperen ketel’ of eeuwenoude patersrecepten, maar met zaken die mensen als ‘echt’ herkennen. Bij een brouwerij als de onze is het heel duidelijk dat de mensen die ermee bezig zijn, dit echt als hun passie en levenswerk zien. Het gaat niet om ‘ingehuurde’ PR-mensen die in ‘turbo’ taal komen vertellen waarom de consument nu dit of dat zou moeten willen, maar om mensen (en daarmee bedoel ik iedereen bij ons, maar ook bij andere ‘succesvolle’ kleine brouwerijen) die daadwerkelijk doen en staan voor waar ze in geloven. Er is een mooie speech van Simon Sinek over ‘authenticiteit’, waarin hij de link legt met vertrouwen. Als ‘oermensen’ was het cruciaal om te kunnen vertrouwen op stamgenoten om te overleven. Daarom, zo zegt hij, zijn we onbewust getraind om oprechtheid (of het gebrek daaraan) te herkennen. Iemand die doet wat hij zegt en waarvoor hij staat, wordt volgens hem als authentiek beschouwd en zal vertrouwen winnen. Ik denk dat mensen, wanneer ze hier langskomen of iets van ons tegenkomen, dit ook onbewust of bewust aanvoelen, en dat dit ervoor zorgt dat ze ons sneller zullen omarmen”.

Retro en authenticiteit, knap werk van Karen Follens en Johan Van Dyck! Johan werd niet voor niets marketeer van het jaar in 2010.

Info Antwerpse Brouw Compagnie

BGC proefnotities; Nonkel Pater

Foto © Bart Van der Perre

Deel dit artikel:

Zelfde categorie

Recente artikelen

Misschien vind je dit leuk

Advertentie
Dutch Beer Challenge 2025
In december starten de inschrijvingen!