UNTOUCHED BY MONKS

Eigenzinnig, modern, on-Belgisch zijn predicaten die slaan op brouwerij VBDCK. De ‘Kerel’ bieren die ze brouwen zijn stuk voor stuk frivole nieuwkomers in het Belgische bierlandschap. De roots van Kerel liggen in het Oost-Vlaamse dorpje Tielrode, waar het bier vanaf 1908 werd gebrouwen door de familie Verbeeck-Back. Een populair streekbier uit de tijd van toen, dat na het overlijden van brouwer Jules Verbeeck helaas mee onder de zoden verdween. Meer als een eeuw later herrees de brouwerij als een feniks uit haar as door toedoen van familie De Cock

Philippe De Cock en zijn kinderen verkochten een aantal jaren geleden hun vleeswarenbedrijf. Bij toeval belanden ze in de bierwereld. “‘Ik zag dat in Tielrode een oude brouwerij te koop stond. We besloten de ruïne te kopen en opnieuw op te bouwen. Onze kennis van het brouwen was beperkt. Mijn zoon had een brouwerscursus gevolgd en in de garage brouwden we bier als hobby. We lieten ons bijstaan door bierkenners en marketeers”.

Brouwerij VBDCK wil het verschil maken door afstand te nemen van de Belgische Heilige Bier Drievuldigheid: blond, dubbel en tripel. Met de slogan ‘untouched by monks’ neemt de brouwerij een duidelijk standpunt in..  De eigenaars willen onder de merknaam Kerel Amerikaans geïnspireerde bieren produceren, zoals inktzwarte stouts en super hoppige IPA’s. ‘Met de zoveelste tripel maken we het verschil niet in België’, zegt Charlotte De Cock. “We hadden onze bieren ook Sint Tielrode kunnen noemen, aangezien de brouwerij naast de kerk staat. Maar dat wilden we absoluut niet”, voegt ze er gevat aan toe.

De Kerel-bieren zitten ook in hippe flesjes die uit Canada komen. “We willen niet de klassieke flesjes die alle andere Belgische brouwers gebruiken”.

Nu staat er in Tielrode de hypermoderne brouwerij met bottelarij. “De brouwerij zal jaarlijks 5.000 hectoliter brouwen, evenveel als die van Westvleteren. ‘Dat is stevig voor een beginnende brouwerij. We hebben de voorbije twee jaar 4 tot 5 miljoen euro geïnvesteerd”, aldus Phillipe.

De bieren zijn stuk voor stuk eigenzinnige creaties. Het gamma bestaat uit een India Pale Ale, Dark IPA, Grapefruit IPA, Bière de Garde, Saison, Stout, Pink Imperial en een Strong Ale. Alle bieren hebben hun eigen twist.

Naast de bieren is ook de marketing outstanding. Het concept & design werd ontwikkeld door Zware Jongens. De brouwerij kaapte de hoofdprijs voor ‘World’s Best Beer Design’ in de wacht op de World Beer Awards.

Met het brouwen van de verschillende bieren is het vat nog helemaal niet af, want VBDCK wil meer zijn dan alleen een brouwerij. Je kan er overnachten in een van de Kerel-kamers. Je kan er feest of vergadering organiseren. Wie helemaal in hogere sferen wil geraken bij VBCDK, kan de brouwerij en de omgeving vanuit de lucht bekijken. Vader Philippe De Cock is een gereputeerd ballonvaarder en stijgt vanuit de boomgaard op. En om met het belangrijkste te eindigen: er kan uiteraard ook geproefd worden in de tasting room met zicht op tuin, boomgaard, petanque baan en schapen!”

VBCDK is een doordacht en voor België uniek concept.

Foto’s © VBCDK

Deel dit artikel:

Zelfde categorie

Recente artikelen

Misschien vind je dit leuk

Advertentie
Dutch Beer Challenge 2025
In december starten de inschrijvingen!