Brouwerij De Halve Maan was wellicht een van de allereerste brouwerijen van het land om haar deuren te openen voor het brede publiek. Toen de familie Maes in de jaren ’80 de brouwerij openstelde was dat opmerkelijk omdat het ietwat verouderde industriële patrimonium toen helemaal niet ingericht was om bezoekers te ontvangen. Nochtans heeft het industrieel-archeologische complex een unieke erfgoedwaarde, die vandaag bezoekers uit binnen- en buitenland aanspreekt. Intussen groeide de huisbrouwerij uit tot één van de belangrijkste toeristische trekpleisters voor Brugge, met jaarlijks meer dan 125.000 bezoekers die er ondergedompeld worden in de unieke wereld van mout en hop. Het behoort tot een van de meest populaire privé attracties in Brugge. In de top 10 van Tripadvisor moet het enkel een mini harp museum laten voorgaan.
Bijna 40 jaar later investeert de brouwersfamilie nu opnieuw 750.000 euro in de vernieuwing van het bezoekerscentrum van de brouwerij. Naast een grondige opfrisbeurt, worden ook enkele ultramoderne digitale technieken toegevoegd aan de rondleiding. Zo wordt onder andere gewerkt met videomapping om hier en daar wat extra schwung in de beleving te krijgen en maakt je ook kennis met de bottelarij die geen plaats kon krijgen in de historische stadskern.
Bezoekers zullen in de toekomst dus nog intenser en in de diepte de beleving en het verhaal van Brugse Zot kunnen ervaren. Bovendien wordt de bierbeleving ook toegankelijker gemaakt voor mensen met een fysieke beperking en werd bewust de keuze gemaakt om het bezoek persoonlijk te houden. Bezoekers worden nog steeds door gidsen rondgeleid al worden die nu dus een beetje geassisteerd door moderne audiovisuele technieken om een totaalervaring aan de bezoeker te kunnen bezorgen.
Dit alles wordt mee mogelijk gemaakt door de steun van meerdere overheden die de brouwerij in dit vernieuwingstraject ondersteunen. Vooreerst is er de Vlaamse Overheid die na de moeilijke coronajaren de toeristische (bier)sector een duw in de rug gaf, met relancesteun aan 80 toeristische projecten. Specifiek koos de overheid in de biersector te investeren, om de historische waarde en rijke brouwerijtradities voor de toekomst verder te bestendigen, en hiervan een speerpunt te maken in het toeristische aanbod. Ook de provincie West-Vlaanderen ondersteunde de brouwerij met een subsidie voor belevingsconcepten bij musea en attracties.
Met de bierbeleving 2.0 van De Halve Maan krijgt men levend erfgoed te zien… Men bezoekt er geen stoffig museum, maar een actieve brouwerij waar hypermoderne technologie staat tegenover industrieel-archeologische parels die getuigen van een rijke geschiedenis. De combinatie van een actuele en moderne brouwerij, maar anderzijds ook de charme van de historische eeuwenoude brouwerij. Een reis door de tijd, over industriële revolutie(s), tot wat het vandaag geworden is. Uiteraard wordt de huidige stand van zaken nog steeds het best nagegaan via een ‘kwaliteitscontrole’ van de realisatie en zo wordt het bezoek afgesloten met een degustatie van de Brugse Zot of Straffe Hendrik bieren.
De investering in de nieuwe bierbeleving 2.0 gaat ook gepaard met een nieuwe stap in de richting van verduurzaming. De brouwerij kwam de laatste jaren al meerdere keren in de aandacht met innovatieve investeringen in verduurzaming. De Halve Maan was trouwens een van de eerste brouwers om mee de Green Deal te ondertekenen met de Vlaamse overheid in 2018. De bekendste en meest tot de verbeelding sprekende investering was zeker de aanleg van de ondergrondse bierpijpleiding. De voorbije jaren werd ook stevig geïnvesteerd in waterzuiveringsinstallaties, zonnepanelen, biogas installaties, etc. Sindsdien slaagde de brouwerij er door tal van innovatieve projecten in om haar ecologische voetafdruk per geproduceerde liter bier sterk te verminderen.
Nu plant de brouwerij op de historische site van het Walplein nog extra duurzaamheidsinvesteringen te doen. Een uniek regeneratie systeem zal voortaan restwarmte recupereren uit de afvalwaterstromen. Deze restwarmte zal gebruikt worden voor de verwarming van de gebouwen van het bezoekerscentrum, kantoren en omliggende woningen. Het vernieuwde bezoekerscentrum zal dus ook een ecologische bierbeleving worden.
Bovendien bereikte Brouwerij De Halve Maan ook een princiepsovereenkomst met de Stad Brugge omtrent de aanleg van een warmtenet dat in de toekomst het te vernieuwen Begijnhof en oude Minnewaterziekenhuis zal verwarmen. Hoe kun je als brouwerij beter bewijzen dat je veel aandacht hecht aan de lokale verankering en die lokale gemeenschap een ‘warm’ hart toedraagt?
Cover foto © Bart Van der Perre – Overige © Yannick de Cocquéau
`