Antwerpen krijgt een nieuw icoon in het straatbeeld! De Antwerpse Touristram en de Antwerpse Brouw Compagnie, de onafhankelijke lokale brouwerij ook wel gekend als ‘de Seef brouwerij’ slaan de handen in elkaar en presenteren nu zaterdag de vernieuwde Stadstram op de Groenplaats. Dit 100% Antwerpse initiatief wordt een vaste waarde in de stad en zet Antwerpen nog sterker op de kaart.
Een vertrouwd beeld in een nieuw jasje
Sinds 1994 is de Antwerp Touristram een vaste waarde in het Antwerpse straatbeeld. Jaarlijks stappen duizenden toeristen op aan de Groenplaats voor een 40 minuten durende rondrit langs de meest iconische hotspots van de stad. Dankzij een audiogids in vier talen ontdekken bezoekers de rijke geschiedenis en unieke plekken die Antwerpen te bieden heeft.
Dit jaar werd de tram volledig vernieuwd in samenwerking met de Antwerpse Brouw Compagnie, beter bekend als de ‘Seef-brouwerij’.
Een smaakvolle samenwerking
Mark Volckaerts (Touristram): “Onze tram is het visitekaartje van de stad en vaak de eerste kennismaking voor buitenlandse toeristen. Met deze samenwerking willen we niet alleen de stad in de kijker zetten, maar ook een ander belangrijk Antwerps erfgoed: bier. België staat wereldwijd bekend als bierland, en met de Antwerpse Brouw Compagnie hebben we een échte Antwerpse brouwerij met een indrukwekkend palmares aan internationale prijzen. Door hun bieren een plaats te geven op onze trams, maken we de ervaring nog authentieker en nóg meer Antwerps.”
De tram kreeg een volledig nieuwe look met verwijzingen naar de brouwerij op het Eilandje. Seefbier, het historische bier van Antwerpen, en Martin’s Pale Ale, het van oorsprong Antwerpse ‘Pale-alleke’ dat sinds 3 jaar opnieuw in Antwerpen – bij de Antwerpse Brouw Compagnie – gebrouwen wordt, staan hierbij centraal.
Johan Van Dyck (Antwerpse Brouw Compagnie): “Toen Marc ons contacteerde met het idee om samen te werken, waren we meteen enthousiast. Wij zijn trots om deel uit te maken van Antwerpen en verwelkomen bezoekers graag op onze eigen, authentieke manier.”
Meer dan een toeristische tram
Naast de dagelijkse rondritten voor bezoekers van de stad, zal de tram ook ingezet worden bij specifieke evenementen. Zo wordt hij een shuttledienst tussen de binnenstad en de brouwerij. Daarnaast kunnen bedrijven en organisaties de tram reserveren voor privé-evenementen, bijvoorbeeld als originele transportservice tussen hotels en evenementenlocaties.
Deze plannen maken deel uit van een bredere visie om de verbinding met het Eilandje te verbeteren. Momenteel wordt onderzocht of elektrische shuttlediensten tussen de binnenstad en het Eilandje kunnen worden ingelegd.
Marc: “Het Eilandje wordt steeds belangrijker als trekpleister, met hotspots zoals Wolf Market, de Seefbrouwerij, het Red Star Line Museum, het MAS en talloze nieuwe horecazaken. Op termijn komt hier zelfs het Maritiem Museum bij. Om de bereikbaarheid voor toeristen te verbeteren, werken we momenteel aan een extra verbinding. De gesprekken hierover verlopen positief, zowel met de horecasector als met toeristische instanties. De ambitie is om deze lijn nog dit seizoen te lanceren.”
Lees meer over Seef!