Ons wekelijks bier
Als er één dag van het jaar is waarop we zeker een goed glas willen drinken, is het vandaag wel. Vandaag is de ‘International Day Against Drug Abuse and Illicit Trafficking’. Het lijkt ons dan ook uiterst belangrijk om net vandaag te genieten van een super lekker glas bier van topkwaliteit. Er zijn namelijk steeds vaker mensen die niet goed kunnen lezen, als die dan bovendien politieke mandaten gaan opnemen, ja …
Ik heb niet voor niets de letterlijke bewoording van de UN overgenomen waarin het dus gaat over ‘misbruik’ en ‘illegale’. Een niet onbelangrijke nuance als je ziet dat brouwers bij ons onlangs de waarschuwingen op etiketten hebben moeten aanpassen om ‘misbruik’ te wijzigen in ‘gebruik’. Ook de ‘legale’ handel krijgt steeds meer stokken in de wielen. Met alle respect, wij willen graag nog steeds kunnen ‘genieten’ zonder scheve blik te krijgen of ons te moeten gaan verstoppen. Van ‘genieten’ zou er dan namelijk geen sprake meer zijn, en dan zitten we pas echt een ‘probleem’.
Toeval of niet, het is ook net op een 26 juni dat de volgende beroemde woorden werden uitgesproken: “All free men, wherever they may live, are citizens of Berlin, and, therefore, as a free man, I take pride in the words ‘Ich bin ein Berliner!”. Een heel andere context natuurlijk, maar de boodschap was dat vrijheid ‘onverdeelbaar’ is. Wel, ook nu is het niet OK om de vrijheid van de ‘gebruiker’ (de genieter) stevig te beknotten om de ‘misbruiker’ (de alcoholist) aan te pakken. De grens tussen beide is misschien iets vager dan die muur die in Berlijn stond, maar denk dat iedereen de gedachtegang wel kan volgen.
Hopelijk worden we niet gezien als een ‘duivel in een wijwatervat’, want als we vandaag een Diabolique openen is het geen zinloos gespartel, maar een statement. Haalt het niets uit, dan genieten we er in ieder geval van.
Bier: Diabolique
- Brouwerij : The Monk’s Cellar (USA)
- Volume : 75 cl
- Alcohol Volume : 7,7%
- Uitzicht : Mooi goudblond met een heel lichte tweeschijn. Luchtige witte schuimkraag.
- Aroma : Zachte, moutige ondertoon. Wat rijp geel fruit en een vleugje aardbei. Wat citrus (appelsien). Kruidige, fenolische accenten (peper, kruidnagel).
- Smaak : Zoetige aanzet dat snel wordt opgefrist door een levendige carbonatie. Goede body. Droogt mooi uit. Zacht bittere finale met een fruitige, kruidige mix zoals in de neus.
- Foodpairing : Zeetongetjes ‘op zijn Vlaams’, vol-au-vent, bananencake met vanillepudding.
Om te genieten moet je dus kwaliteit drinken en dat is hier zeker het geval. Het bier haalde het goud binnen op de Brussels Beer Challenge en dat was niet zonder reden.